میانگین سنی سرمربیان در ابتدای فصل جدید لیگ برتر ۴۹سال است. خارجی‌ها مسن‌تر هستند و ۷ایرانی زیر ۴۵سال به سرکردگی جواد نکونام جمع جوان‌ها را شکل می‌دهند

مهاجری

همشهری آنلاین- هفته گذشته با انتخاب سیدمهدی رحمتی به عنوان سرمربی جدید تیم هوادار، ترکیب ۱۶نفره مربیانی که نیمکت‌های لیگ برتر را در آغاز این فصل در اختیار دارند کامل شد. هدایت تیم هوادار پیش از این بر عهده مسعود شجاعی بود که فصل گذشته در نیم‌فصل دوم به این تیم آمد. رحمتی هم فصل گذشته را با هدایت نساجی آغاز کرده بود که بعد از ۱۲هفته و به دلیل نتایج ضعیف از این تیم کنار رفت. رحمتی که سه چهار سالی هست دروازه‌بانی را کنار گذاشته و بلافاصله به جمع مربیان اضافه شده با ۴۱سال از مربیان جوان فوتبال ایران محسوب می‌شود. اما جالب است که او با همین سن بسیار کم، چهارمین سرمربی جوان لیگ برتر در شروع فصل جدید خواهد بود و ۳سرمربی جوان‌تر از او هم در این لیگ حضور دارند. آمار لیگ برتر ایران از این لحاظ آمار جالبی است؛ در این لیگ از ۱۶سرمربی حاضر، ۷نفر زیر ۴۵سال سن دارند و میانگین سنی کل ۱۶نفر هم زیر ۵۰سال است. از این جالب‌تر، حضور دو سرمربی ۳۹ساله است که در همین یک سال اخیر به جمع سرمربی‌ها اضافه شده‌اند.

رضا از مشهد، بالاتر از همه
اگر به سراغ مسن‌ترین سرمربیان لیگ برتر برویم، به نکته جالبی برمی‌خوریم که حضور نام‌های غیرایرانی در این جمع است. لیگ برتر ایران فصل جدید را با ۴سرمربی خارجی آغاز می‌کند که این ۴نفر در جمع ۵سرمربی مسن قرار دارند. اگر جدول سرمربیان لیگ بیست‌وچهارم را بر اساس سن‌وسال آنها مرتب کنیم ۴سرمربی خارجی در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار می‌گیرند اما یک ایرانی بالاتر از همه آنها رتبه اول را در اختیار می‌گیرد. رضا مهاجری که بعد از مدتی دوری از لیگ برتر دوباره با خیبر خرم‌آباد به این لیگ بازگشته، تنها سرمربی ۶۰ساله لیگ جدید خواهد بود و بقیه مربیان کمتر از ۶۰سال سن دارند. مهاجری -متولد آذرماه ۱۳۴۳ در مشهد- آخرین بار همراه با تیم شهرخودرو در لیگ برتر حضور داشته و حالا در بازگشت به این لیگ عنوان مسن‌ترین را به خودش اختصاص داده است. بعد از او به ترتیب ژوزه مورایس (۵۹ ساله)، میودراگ بوژوویچ (۵۶ساله)، دراگان اسکوچیچ (۵۶ساله) و خوان کارلوس گاریدو (۵۵ساله) مسن‌ترین سرمربیان فصل بیست‌وچهارم خواهند بود.

جوان‌ترین از دسته‌اول آمد
یحیی، ساکت، تارتار و مجتبی حسینی ۴سرمربی دیگری هستند که بالاتر از ۵۰سال سن دارند و به همراه رضا مهاجری صدرنشین، جمع ایرانی‌های بالاتر از ۵۰ساله را جمع می‌کنند. یحیی با ۵۴سال سن پرافتخارترین مربی این جمع است و به اندازه مجموع بقیه مربیان در فوتبال ایران جام دارد. به جز این جمع، سن‌وسال بقیه ایرانی‌ها نه‌تنها به ۵۰سال که حتی به ۴۵سال هم نمی‌رسد. جواد نکونام با ۴۴سال سن، پیشکسوت جمع جوان‌ها محسوب می‌شود و محمد ربیعی (۴۳ساله)، محرم نویدکیا (۴۲ساله)، مهدی رحمتی (۴۱ساله)، مازیار زارع (۴۰ساله)، سعید دقیقی (۳۹ساله) و سعید اخباری (۳۹ساله) پشت سر او قرار دارند. دقیقی که فصل گذشته با شمس‌آذر لیگ برتری شد و سعید اخباری که امسال با چادرملو اردکان به لیگ برتر رسیده جوان‌ترین سرمربیان این فصل هستند. البته اخباری پیش از این هم سابقه سرمربیگری در لیگ برتر را برای چند هفته همراه با سایپا و ماشین‌سازی داشته اما این اولین بار است که از ابتدای یک فصل در لیگ برتر حضور پیدا می‌کند. او که چند ماه از دقیقی جوان‌تر است، عنوان جوان‌ترین سرمربی لیگ۲۴ را در ابتدای فصل از آن خودش کرده است.

سرمربیان لیگ برتر به ترتیب سن
رضا مهاجری ۶۰ سال
ژوزه مورایس ۵۹ سال
میودراگ بوژوویچ ۵۶ سال
دراگان اسکوچیچ ۵۶ سال
خوان کارلوس گاریدو ۵۵ سال
یحیی گل‌محمدی ۵۴ سال
ساکت الهامی ۵۳ سال
مهدی تارتار ۵۲ سال
مجتبی حسینی ۵۱ سال
جواد نکونام ۴۴ سال
محمد ربیعی ۴۳ سال
محرم نویدکیا ۴۲ سال
مهدی رحمتی ۴۱ سال
مازیار زارع ۴۰ سال
سعید دقیقی ۳۹ سال
سعید اخباری ۳۹ سال

کد خبر 869922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha